Topmenu - include
Til forsiden English Version Til forsiden
Et lig dukker op Det nøgne lig Undersøgelser Tollundmandens tid Andre moselig Bøger og video Baggrund
Baggrund

Nyheder

Var det sådan?

Skoledel

Hvor kan han ses?

Spørg/kontakt

Gæstebog

Sitemap

Om denne side

 Forsiden Baggrund Skoledel Brev fra Sally Altschuler

Brev fra Sally Altschuler

Før skriveværkstedet på Funder Skole har forfatter Sally Altshuler sendt dette brev til de to 7. klasser, der skal arbejde med projektet:

Hej 7. a og b på Funder skole.

Godt nytår!

I ved selvfølgelig godt, at vi sammen skal lave nogle forrygende spændende historier om Tollundmanden. Jeg ved, at I allerede har foretaget jer interessante ting i den anledning, og her vil jeg fortælle jer noget om, hvordan skriveprojektet kommer til at foregå.

Om 14 dage kommer jeg og besøger jer, men det betyder jo ikke, at I slet ikke skal tænke på Tollundmanden inden da. Der er jo meget stor forskel på at skrive mere eller mindre fri fantasi, og så at skrive ud fra et historisk oplæg.

Vi skal gøre det sidste. Inden vi går i gang skal vi altså skaffe os så meget viden som overhovedet muligt om Tollundmanden. I er så heldige, at der er en suve-ræn god hjemmeside, som I kan bruge. Gør det! Og nederst til venstre på forsiden, der er en ramme, som hedder "Læs videre." Jeg ved selvfølgelig ikke nøjagtig, hvor meget tid I har i de næste fjorten dage, men jeg ville jo synes, at det var vidunderligt, hvis I havde læst noget af det, der er nævnt der. Måske kunne I endda aftale at nogen læste et, og andre noget andet.

Jeg har selv flere gange brugt historiske oplæg til romaner, og jeg har lært, at man er nødt til at læse mindst 100 sider for hver enkelt man kan skriver. Sådan mere eller mindre.

Men bliv nu ikke bange (endnu). For det første er det ikke antallet af sider, der er afgørende, og for det andet er det altså sådan, at det bliver mere og mere spændende, jo mere man ved om et emne - og Tollundmanden er jo ikke kedelig på forhånd.

Det kan også sagtens være, at når I kommer i gang med at skrive, så opdager I, at der er et eller andet, som I bliver nødt til at finde ud af, og så er det ret smart, hvis man ved noget om, hvor man kan finde det, man har brug for.

Sagen er nemlig, at det vi skal lave, er en blanding af fantasi og fakta. Det er meget, meget vigtigt, at den fantasi vi brygger sammen, er brygget på korrekte fakta. Et godt eksempel kan være Tollundmandens navn. Han skal jo hedde et eller andet, og det er vigtigt, at hans navn faktisk er et, som man brugte på hans tid. Han hedder jo nok ikke Oliver eller Muhammed.

Eller hvis han skal ride på en hest, så kan det være godt at vide, om de overho-vedet havde heste, og hvilken slags. Det er nemlig ret usmart at skrive, at en eller anden faldt ned af hesten og brækkede halsen, hvis man kun havde bitte-små ponyer at ride på.

I skal vide hvordan deres huse så ud, hvordan en by så ud, hvad folk levede af, hvor mange der var i en by, og hvordan den blev styret. Alt sådan noget, og me-get mere, må I altså have fundet ud af, og helst inden vi ses den 17.

Når jeg kommer, så ved I altså alt, hvad der er værd at vide om Tollundmanden og især om hans tid. Hvem kan have været hans venner, hvad har han lavet, hvis han havde familie, hvordan så den så ud.

Vi vil så begynde med at opbygge ham som person. Der er nogen ting omkring hans udseende vi ved, men vi skal anbringe ham i en sammenhæng. Det vil sige, at vi skal blive enige om hvordan hans karakter var. Var han en rolig mand, eller var han opfarende og hidsig. Var han klog eller måske lidt dum. Var han smart, hæderlig, retfærdig, tyvagtig, ondskabsfuld, trist, munter og så derudaf …

Vi skal tage stilling til, hvilke drømme han havde. Hvad ønskede han for sig selv eller for sin familie? Og vi skal finde ud af, hvad der var helt særligt ved ham. For der var noget helt særligt ved Tollundmanden, ellers gad vi ikke skrive en historie om ham. Det kan være noget han har oplevet, det kan være en hemmelighed han har, det kan være en egenskab han har, næsten hvad som helst, som ikke er helt vildt eller fjollet. Han er f.eks. ikke ankommet med en UFO fra Betelgeuse på Orions skulder, og han har heller ikke lige vundet i Det Store Jernalderlotteri.

Vi vil bruge noget tid på at få ham beskrevet som person. Vi har bare ikke for-færdelig meget tid, så I vil måske opleve, at jeg skærer igennem nogen gange og siger, at sådan og sådan skal det være. Mens vi bygger Tollundmanden op på den måde, så vil der sikkert dukke nogen muligheder for en historie op.

Derefter begynder vi at lave skelettet til en historie. Vi laver en historie i hver klasse, og jeg regner med at hver historie har 6 kapitler. I er forinden opdelt i 6 grupper, og hver gruppe skal skrive et kapitel. Når vi er færdige den 17., så skulle I gerne være klare over, hvad der skal ske i jeres kapitel.

I har så 4 dage til at skrive 1. udgave af jeres kapitel. Fredag den 21. januar skal i nemlig lægge jeres kapitel op i vores konference. Så læser, retter og kommen-terer jeg. Jeg returnerer det senest tirsdag den 25. januar. Måske bliver det først om eftermiddagen for nogle af jer, men onsdag morgen kan I alle gå i gang med at skrive igennem en gang til.

I skal være forberedte på, at jeg ikke er særlig hensynsfuld. Jeg kender jer jo ikke, så jeg ved ikke, om der er nogen af jer, som får onde drømme, hvis jeg kritiserer jeres arbejde for meget, men det er der ikke noget at gør ved. I skal regne med at skrive en del om. Det gør jeg også selv. Det er en meget god regel at regne med, at når man har skrevet en roman færdig første gang, så er man halvt færdig.

Fredag den 28. januar skal jeg have jeres rettede kapitel tilbage. Så kigger jeg på dem igen. Nu er det helt sikkert meget bedre, og vi kan begynde at se på, hvordan det hele skal blive til een, lang historie. I løbet af tirsdag den 1. februar får i kapitlerne tilbage igen, nu med flere kommentarer.

Torsdag den 3. februar kommer jeg til Funder igen. Måske er det klogest at jeg har skudsikker vest på, men under alle omstændigheder har vi et pat timer i hver klasse til at lave den endelige redigering. På dette tidspunkt skal historierne være nogenlunde færdige, for det er ikke så meget man kan nå på to timer.

Nogenlunde sådan regner jeg med, at vores projekt kommer til at foregå. Hvad der sker bagefter, hvordan de bliver trykt, hvordan der laves omslag osv. det ved jeres lærere mere om, men en bog kommer der ud af det.

Nu håber jeg ikke at I er blevet helt nervøse for om I kan overkomme så stort et arbejde. Det kan I godt. I har både mig og jeres lærere til at hjælpe jer, så vi skal nok få lavet nogle historier, der kan få hårene til at rejse sig på en skaldet.

Har I nogen spørgsmål, så skriv i konferencerne. Men husk at konferencerne er kun beregnet til vores arbejde. Ikke noget fis og ballade her. Det kan i gøre på SMS eller whatever.

Det er ultravigtigt at I altid skriver hvem I er i emnelinien. Når I lægger kapitler op i konferencerne, så læg dem som en vedhæftet word-fil. Spørg jeres lærere, hvis I er i tvivl.

Det blev en længere smøre, men jeg glæder mig til vi ses, og jeg glæder mig til at skrive om Tollundmanden.

Hej så længe

Sally

 Læs videre
Om skriveværkstedet
Skriveværksted med Sally Altschuler og to skoleklasser

Bøn til Tollundmanden
Sangen, der blev sunget for Tollundmanden

Brugerundersøgelse
I forbindelse med skrive-
værkstedet blev sitet testet...

Gudernes vilje
Roman om Tollundmanden skrevet af 7. A fra Funder Skole, Silkeborg.

Amuletten
Roman om Tollundmanden skrevet af 7. B fra Funder Skole, Silkeborg.

Bøger For skoler
Litteratur, der henvender sig til folkeskolen...

 
 Ud på Internettet
Om Sally Altschuler
Sally Altschuler har fået flere priser for sine bøger.
Mere på Litteratursiden.dk...


Om denne side | Sitemap | Besøg Tollundmanden | Kontakt os
© 2004 Silkeborg Bibliotek, Silkeborg Museum og Amtscentret for Undervisning, Århus Amt. Webredaktøren